Στόχος για τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Τάκη Αθανασόπουλο,
η ίση μεταχείριση των επενδυτών
Συνέντευξη στον Βασιλη Ζηρα
Η επιλογή του επενδυτή με βάση το υψηλότερο προσφερόμενο τίμημα
αποτελεί εγγύηση διαφάνειας στη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων,
τονίζει στη συνέντευξή του στην «Κ» ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης
Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), Τάκης Αθανασόπουλος. Η πιστή
εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου, η διαφάνεια και η ίση μεταχείριση των
επενδυτών αποτελούν την αποτελεσματικότερη ασπίδα στις πιέσεις από
ξένους παράγοντες και εγχώρια συμφέροντα, τονίζει, και εξηγεί γιατί
«άνοιξε» και πάλι ο διαγωνισμός της ΔΕΠΑ για όσους επενδυτές είχαν
εκδηλώσει ενδιαφέρον στην πρώτη φάση και τι συνέβη με την τροπολογία για
την άρση του απορρήτου των συμβάσεων του ΟΠΑΠ.
– Υπάρχει γκρίνια από την πλευρά των δανειστών επειδή δεν προχωρούν οι αποκρατικοποιήσεις. Είναι δικαιολογημένη;
– Απόλυτα. Γιατί τόσο οι αρχικές εκτιμήσεις αναφορικά με τα ποσά που θα εισπραχθούν, όσο και οι ρυθμοί αποκρατικοποιήσεων δεν επιβεβαιώθηκαν. Πρέπει να τονισθεί, όμως, ότι ο αρχικός προγραμματισμός δεν είχε λάβει υπόψη του πως τα περισσότερα έργα δεν ήταν έτοιμα για αποκρατικοποίηση λόγω της ύπαρξης βαρών και ρυθμιστικών και νομικών εκκρεμοτήτων, στις οποίες οφείλονται οι καθυστερήσεις. Σήμερα, ο ρυθμός των αποκρατικοποιήσεων είναι πολύ καλός και επιταχύνεται.
– Υπάρχουν αντιστάσεις ή παρεμβάσεις από την πλευρά κυβερνητικών στελεχών στη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ;
– Οχι. Υπάρχουν, όμως, διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις, κάτι που είναι αναμενόμενο και πολύ δημιουργικό. Τις περισσότερες φορές οι διαφορές επιλύονται έπειτα από αρκετή διαβούλευση και διάθεση συνεννόησης μεταξύ των στελεχών ενός υπουργείου και του ΤΑΙΠΕΔ με τον συντονισμό του αρμόδιου υπουργού. Αλλες φορές, η σύγκλιση επιτυγχάνεται με τη βοήθεια μιας ευρύτερης σύσκεψης που συντονίζεται είτε από τους υπουργούς Οικονομικών ή Ανάπτυξης, ανάλογα με το θέμα, είτε αρκετά συχνά από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
– Πρόσφατα το υπουργείο Ανάπτυξης εμφανίσθηκε να αναμειγνύεται στην αξιοποίηση ακινήτων. Υπάρχει ζήτημα επικάλυψης ή και «ναρκοθέτησης» στο έργο του ΤΑΙΠΕΔ;
– Οχι, θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Ας μην ερμηνεύουμε τις συμβουλές ως ανάμειξη και τη διαφωνία ως ρήξη. Στον δρόμο προς την τελική επιλογή ακούγονται πολλές απόψεις μέχρι να αποφασιστεί η τελική. Η αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας είναι κυρίως μια αναπτυξιακή προσπάθεια και απαιτεί τη συνεργασία του ΤΑΙΠΕΔ με δεκάδες κυβερνητικούς φορείς και Αρχές της χώρας. Δεν υπάρχει θέμα επικάλυψης ούτε ναρκοθέτησης. Αντίθετα, η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη δημιουργία Ενιαίας Αδειοδοτικής Αρχής και τη διαμόρφωση ενός εθνικού σχεδίου για την αξιοποίηση των παράκτιων ακινήτων της Αττικής, που σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να αξιοποιηθούν, ενισχύει και στηρίζει το έργο του ΤΑΙΠΕΔ.
– Μέχρι πότε θα πρέπει να ολοκληρωθεί η πώληση του ΟΠΑΠ; Ορισμένοι πιστεύουν ότι υπάρχουν αβεβαιότητες και γι’ αυτό θα πρέπει να καθυστερήσει η πώληση.
– Σύμφωνα με το πρόγραμμά μας, οι δεσμευτικές προτάσεις των υποψηφίων θα κατατεθούν μέχρι τις 5 Απριλίου. Αμέσως μετά, το Διοικητικό Συμβούλιο θα συνέλθει για να ανοίξει τους φακέλους και να αποφασίσει για τον προτιμητέο επενδυτή.
– Υπήρξαν αντιδράσεις στην τροπολογία με την οποία επιβάλατε τη δημοσιοποίηση των συμβάσεων του ΟΠΑΠ με παρόχους. Γιατί το κάνατε;
– Η χώρα μας θα έχει καλύτερα αποτελέσματα στις αποκρατικοποιήσεις όταν, πλέον μιας σωστής και διαφανούς διαδικασίας αποκρατικοποίησης, παρέχει και τη δυνατότητα στους υποψήφιους επενδυτές να μπορούν με εμπεριστατωμένο τρόπο να αξιολογούν τα περιουσιακά στοιχεία, την οικονομική κατάσταση και τις προοπτικές της εταιρείας που αποκρατικοποιείται. Τίποτα περισσότερο ή λιγότερο απ’ ό,τι γίνεται στις προηγμένες οικονομίες του κόσμου. Επιπλέον, η εξασφάλιση της ίσης μεταχείρισης μεταξύ των υποψήφιων επενδυτών γίνεται περισσότερο αναγκαία, όταν ένας ή περισσότεροι εξ αυτών έχουν στην κατοχή τους πληροφορίες απαραίτητες για τη σωστή αξιολόγηση της εταιρείας σε αντίθεση με τις πληροφορίες που κατέχουν οι συνυποψήφιοί τους. Η εξασφάλιση της ίσης μεταχείρισης ενισχύει σημαντικά την αξιοπιστία της χώρας μας, προσελκύει σοβαρούς και χρήσιμους για την οικονομία μας επενδυτές και εξασφαλίζει υψηλότερο τίμημα.
Το πλάνο για το 2013
– Υπάρχουν εγχώρια συμφέροντα τα οποία θα ήθελαν να δουν τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων να ναυαγεί;
– Ακόμη και στην περίπτωση που είναι έτσι όπως το λέτε, εάν η διαδικασία του διαγωνισμού έχει γίνει με την επιμέλεια που προβλέπεται από τον ιδρυτικό μας νόμο και κανονισμό, δεν είναι δυνατόν να επηρεαστεί από εξωτερικούς παράγοντες όπως τα εγχώρια συμφέροντα που αναφέρατε.
– Τι έφταιξε και απεσύρθη το Κατάρ από τον διαγωνισμό για το Ελληνικό;
– Δεν έχουν μοιραστεί μαζί μας τους λόγους που τους οδήγησαν στο να μην έχουν μέχρι σήμερα υπογράψει την επιστολή εμπιστευτικότητας, η οποία απαιτείται για να συνεχίσουν στο τελευταίο στάδιο της διαδικασίας του διαγωνισμού. Το Κατάρ είναι ένας από τους σημαντικότερους επενδυτές του κόσμου και γι’ αυτό η αποχή του αποτελεί μεγάλη απώλεια για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Ας ελπίσουμε ότι θα επενδύσουν στη χώρα μας στο μέλλον.
– Ποιοι είναι οι βασικοί σας στόχοι για το 2013;
– Το 2013 είναι ένα έτος ορόσημο για το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων. Στόχος μας για φέτος είναι η άντληση συνολικών εσόδων 2,557 δισ. ευρώ. Επικεντρώνουμε την προσοχή μας στο να πετύχουμε το υψηλότερο δυνατό τίμημα στους τέσσερις επόμενους διαγωνισμούς (ΟΠΑΠ, ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, ακίνητα στο εξωτερικό και Αφάντου), τους οποίους έχουμε προγραμματίσει να ολοκληρώσουμε πριν από το Πάσχα.
Δεν επιτρέπονται παρεμβάσεις
– Ποιοι είναι οι λόγοι που ανάγκασαν το ΤΑΙΠΕΔ να καλέσει και εκείνους που δεν υπέβαλαν μη δεσμευτική προσφορά για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ να συμμετάσχουν εκ νέου στον διαγωνισμό; Δεν υπάρχει ζήτημα διαφάνειας και αξιοπιστίας του Ταμείου;
– Το ΤΑΙΠΕΔ δεν αναγκάστηκε, αλλά έδρασε μέσα στα νομίμως επιτρεπτά όρια του διαγωνισμού, ώστε να επιτρέψει τη συμμετοχή ενισχυμένων κοινοπραξιών και να ενισχύσει τις προοπτικές για την επίτευξη του μεγαλύτερου δυνατού τιμήματος.
Η διαφάνεια και η αξιοπιστία του ΤΑΙΠΕΔ διασφαλίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας με πολλούς τρόπους, κυρίως όμως μέσα από τους τρεις ανεξάρτητους φορείς που ελέγχουν τις αποφάσεις του, συμπεριλαμβανομένης της Βουλής των Ελλήνων.
– Εχει αναπτυχθεί μεγάλη φιλολογία για το κατά πόσον η τρόικα, η Κομισιόν ή οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει ρητή αντίθεση στην παραχώρηση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ σε Ρώσους. Ισχύει κάτι τέτοιο;
– Η διαδικασία του διαγωνισμού γίνεται με αντικειμενικούς και διαφανείς όρους και δεν επιτρέπει άλλου τύπου παρεμβάσεις. Αλλωστε, η επιλογή των επενδυτών που θα προσφέρουν το υψηλότερο οικονομικό αντάλλαγμα δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες, ενώ αποτελεί και εγγύηση διαφάνειας.
– Η δεύτερη ρωσική εταιρεία ισχυρίζεται ότι αν και υπέβαλε πρόταση-μαμούθ για την αγορά των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, η πρότασή της απερρίφθη αδικαιολόγητα. Τι πραγματικά συνέβη;
– Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και δεν μου επιτρέπεται να σχολιάσω θέματα που αφορούν τους υποψήφιους επενδυτές. Οπως σας είπα και πριν, οι όροι είναι ξεκάθαροι. Οποιες προτάσεις εμπίπτουν στους όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας και εξασφαλίζουν τις καλύτερες προϋποθέσεις και οφέλη για τη χώρα, γίνονται αποδεκτές. Με απόφασή του, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου ενέκρινε για το επόμενο και τελευταίο στάδιο του διαγωνισμού και τα πέντε εταιρικά σχήματα που υπέβαλαν ενδεικτικές προσφορές.
– Πόσο αρνητικός είναι ο ρόλος του «ρίσκου της δραχμής» στην προσπάθειά σας;
– Είναι πολύ αρνητικός, ίσως ο πιο σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας που κρατά μακριά τους επενδυτές, Ελληνες και ξένους.
Παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας καμία οικονομική δραστηριότητα δεν είναι κορεσμένη και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες χώρες είναι πολλά και σημαντικά, όσο η δαμόκλειος σπάθη του ρίσκου της δραχμής παραμένει πάνω από τα κεφάλια μας δεν θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε επενδυτικά κεφάλαια.
Είμαι βέβαιος ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό του ΟΠΑΠ, αλλά και αυτών που υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, θα ήταν μεγαλύτερος εάν δεν υπήρχε το «ρίσκο της δραχμής». Ωστόσο, οι συνθήκες βελτιώνονται συνεχώς στις διεθνείς αγορές, καθώς η χώρα μας ανακτά σταδιακά την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Αυτό στην ουσία εξηγεί την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να ξαναδώσει μια ευκαιρία σε αυτές τις εταιρείες που είχαν προεγκριθεί να συμμετάσχουν στη διαδικασία του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, αλλά επέλεξαν να μην υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές την κρίσιμη για τη χώρα περίοδο του περασμένου Νοεμβρίου.
– Γιατί δεν έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον μεγάλοι δυτικοί «παίκτες» για τις αποκρατικοποιήσεις;
– Παρότι τα προγνωστικά για το μέλλον της χώρας μας είναι πολύ αισιόδοξα σήμερα απ’ ό,τι πριν από τρεις μήνες, το επιχειρηματικό κλίμα, η χαμηλή ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας, η μεγάλη διαφθορά, η γραφειοκρατία και η βραδεία απονομή δικαιοσύνης, αποτελούν τους πιο σημαντικούς ανασταλτικούς παράγοντες που κάνουν αρκετούς ξένους επενδυτές να μη θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί δυτικοί «παίκτες» στους διαγωνισμούς μας και εκτιμώ ότι η συμμετοχή τους θα αυξάνεται όσο καταγράφουμε επιτυχίες στο έργο μας. Αλλωστε, η προσπάθειά μας θα κριθεί από το πόσο συστηματικά και μεθοδικά κάνουμε τη δουλειά μας. Είναι περισσότερο ένας μαραθώνιος παρά ένας αγώνας ταχύτητας, αν και είναι σαφές ότι οφείλουμε να κινηθούμε γρήγορα. Καθεμιά επιτυχημένη αποκρατικοποίηση, ανεξάρτητα από το μέγεθός της, θα ενισχύει το κύρος μας ως επενδυτικού προορισμού. Η εμπιστοσύνη των αγορών θα κερδηθεί με πολλά και σταθερά βήματα. Οχι με πυροτεχνήματα.
http://news.kathimerini.gr/
η ίση μεταχείριση των επενδυτών
Συνέντευξη στον Βασιλη Ζηρα

– Υπάρχει γκρίνια από την πλευρά των δανειστών επειδή δεν προχωρούν οι αποκρατικοποιήσεις. Είναι δικαιολογημένη;
– Απόλυτα. Γιατί τόσο οι αρχικές εκτιμήσεις αναφορικά με τα ποσά που θα εισπραχθούν, όσο και οι ρυθμοί αποκρατικοποιήσεων δεν επιβεβαιώθηκαν. Πρέπει να τονισθεί, όμως, ότι ο αρχικός προγραμματισμός δεν είχε λάβει υπόψη του πως τα περισσότερα έργα δεν ήταν έτοιμα για αποκρατικοποίηση λόγω της ύπαρξης βαρών και ρυθμιστικών και νομικών εκκρεμοτήτων, στις οποίες οφείλονται οι καθυστερήσεις. Σήμερα, ο ρυθμός των αποκρατικοποιήσεων είναι πολύ καλός και επιταχύνεται.
– Υπάρχουν αντιστάσεις ή παρεμβάσεις από την πλευρά κυβερνητικών στελεχών στη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ;
– Οχι. Υπάρχουν, όμως, διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις, κάτι που είναι αναμενόμενο και πολύ δημιουργικό. Τις περισσότερες φορές οι διαφορές επιλύονται έπειτα από αρκετή διαβούλευση και διάθεση συνεννόησης μεταξύ των στελεχών ενός υπουργείου και του ΤΑΙΠΕΔ με τον συντονισμό του αρμόδιου υπουργού. Αλλες φορές, η σύγκλιση επιτυγχάνεται με τη βοήθεια μιας ευρύτερης σύσκεψης που συντονίζεται είτε από τους υπουργούς Οικονομικών ή Ανάπτυξης, ανάλογα με το θέμα, είτε αρκετά συχνά από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
– Πρόσφατα το υπουργείο Ανάπτυξης εμφανίσθηκε να αναμειγνύεται στην αξιοποίηση ακινήτων. Υπάρχει ζήτημα επικάλυψης ή και «ναρκοθέτησης» στο έργο του ΤΑΙΠΕΔ;
– Οχι, θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Ας μην ερμηνεύουμε τις συμβουλές ως ανάμειξη και τη διαφωνία ως ρήξη. Στον δρόμο προς την τελική επιλογή ακούγονται πολλές απόψεις μέχρι να αποφασιστεί η τελική. Η αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας είναι κυρίως μια αναπτυξιακή προσπάθεια και απαιτεί τη συνεργασία του ΤΑΙΠΕΔ με δεκάδες κυβερνητικούς φορείς και Αρχές της χώρας. Δεν υπάρχει θέμα επικάλυψης ούτε ναρκοθέτησης. Αντίθετα, η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη δημιουργία Ενιαίας Αδειοδοτικής Αρχής και τη διαμόρφωση ενός εθνικού σχεδίου για την αξιοποίηση των παράκτιων ακινήτων της Αττικής, που σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να αξιοποιηθούν, ενισχύει και στηρίζει το έργο του ΤΑΙΠΕΔ.
– Μέχρι πότε θα πρέπει να ολοκληρωθεί η πώληση του ΟΠΑΠ; Ορισμένοι πιστεύουν ότι υπάρχουν αβεβαιότητες και γι’ αυτό θα πρέπει να καθυστερήσει η πώληση.
– Σύμφωνα με το πρόγραμμά μας, οι δεσμευτικές προτάσεις των υποψηφίων θα κατατεθούν μέχρι τις 5 Απριλίου. Αμέσως μετά, το Διοικητικό Συμβούλιο θα συνέλθει για να ανοίξει τους φακέλους και να αποφασίσει για τον προτιμητέο επενδυτή.
– Υπήρξαν αντιδράσεις στην τροπολογία με την οποία επιβάλατε τη δημοσιοποίηση των συμβάσεων του ΟΠΑΠ με παρόχους. Γιατί το κάνατε;
– Η χώρα μας θα έχει καλύτερα αποτελέσματα στις αποκρατικοποιήσεις όταν, πλέον μιας σωστής και διαφανούς διαδικασίας αποκρατικοποίησης, παρέχει και τη δυνατότητα στους υποψήφιους επενδυτές να μπορούν με εμπεριστατωμένο τρόπο να αξιολογούν τα περιουσιακά στοιχεία, την οικονομική κατάσταση και τις προοπτικές της εταιρείας που αποκρατικοποιείται. Τίποτα περισσότερο ή λιγότερο απ’ ό,τι γίνεται στις προηγμένες οικονομίες του κόσμου. Επιπλέον, η εξασφάλιση της ίσης μεταχείρισης μεταξύ των υποψήφιων επενδυτών γίνεται περισσότερο αναγκαία, όταν ένας ή περισσότεροι εξ αυτών έχουν στην κατοχή τους πληροφορίες απαραίτητες για τη σωστή αξιολόγηση της εταιρείας σε αντίθεση με τις πληροφορίες που κατέχουν οι συνυποψήφιοί τους. Η εξασφάλιση της ίσης μεταχείρισης ενισχύει σημαντικά την αξιοπιστία της χώρας μας, προσελκύει σοβαρούς και χρήσιμους για την οικονομία μας επενδυτές και εξασφαλίζει υψηλότερο τίμημα.
Το πλάνο για το 2013
– Υπάρχουν εγχώρια συμφέροντα τα οποία θα ήθελαν να δουν τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων να ναυαγεί;
– Ακόμη και στην περίπτωση που είναι έτσι όπως το λέτε, εάν η διαδικασία του διαγωνισμού έχει γίνει με την επιμέλεια που προβλέπεται από τον ιδρυτικό μας νόμο και κανονισμό, δεν είναι δυνατόν να επηρεαστεί από εξωτερικούς παράγοντες όπως τα εγχώρια συμφέροντα που αναφέρατε.
– Τι έφταιξε και απεσύρθη το Κατάρ από τον διαγωνισμό για το Ελληνικό;
– Δεν έχουν μοιραστεί μαζί μας τους λόγους που τους οδήγησαν στο να μην έχουν μέχρι σήμερα υπογράψει την επιστολή εμπιστευτικότητας, η οποία απαιτείται για να συνεχίσουν στο τελευταίο στάδιο της διαδικασίας του διαγωνισμού. Το Κατάρ είναι ένας από τους σημαντικότερους επενδυτές του κόσμου και γι’ αυτό η αποχή του αποτελεί μεγάλη απώλεια για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Ας ελπίσουμε ότι θα επενδύσουν στη χώρα μας στο μέλλον.
– Ποιοι είναι οι βασικοί σας στόχοι για το 2013;
– Το 2013 είναι ένα έτος ορόσημο για το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων. Στόχος μας για φέτος είναι η άντληση συνολικών εσόδων 2,557 δισ. ευρώ. Επικεντρώνουμε την προσοχή μας στο να πετύχουμε το υψηλότερο δυνατό τίμημα στους τέσσερις επόμενους διαγωνισμούς (ΟΠΑΠ, ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, ακίνητα στο εξωτερικό και Αφάντου), τους οποίους έχουμε προγραμματίσει να ολοκληρώσουμε πριν από το Πάσχα.
Δεν επιτρέπονται παρεμβάσεις
– Ποιοι είναι οι λόγοι που ανάγκασαν το ΤΑΙΠΕΔ να καλέσει και εκείνους που δεν υπέβαλαν μη δεσμευτική προσφορά για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ να συμμετάσχουν εκ νέου στον διαγωνισμό; Δεν υπάρχει ζήτημα διαφάνειας και αξιοπιστίας του Ταμείου;
– Το ΤΑΙΠΕΔ δεν αναγκάστηκε, αλλά έδρασε μέσα στα νομίμως επιτρεπτά όρια του διαγωνισμού, ώστε να επιτρέψει τη συμμετοχή ενισχυμένων κοινοπραξιών και να ενισχύσει τις προοπτικές για την επίτευξη του μεγαλύτερου δυνατού τιμήματος.
Η διαφάνεια και η αξιοπιστία του ΤΑΙΠΕΔ διασφαλίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας με πολλούς τρόπους, κυρίως όμως μέσα από τους τρεις ανεξάρτητους φορείς που ελέγχουν τις αποφάσεις του, συμπεριλαμβανομένης της Βουλής των Ελλήνων.
– Εχει αναπτυχθεί μεγάλη φιλολογία για το κατά πόσον η τρόικα, η Κομισιόν ή οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει ρητή αντίθεση στην παραχώρηση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ σε Ρώσους. Ισχύει κάτι τέτοιο;
– Η διαδικασία του διαγωνισμού γίνεται με αντικειμενικούς και διαφανείς όρους και δεν επιτρέπει άλλου τύπου παρεμβάσεις. Αλλωστε, η επιλογή των επενδυτών που θα προσφέρουν το υψηλότερο οικονομικό αντάλλαγμα δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες, ενώ αποτελεί και εγγύηση διαφάνειας.
– Η δεύτερη ρωσική εταιρεία ισχυρίζεται ότι αν και υπέβαλε πρόταση-μαμούθ για την αγορά των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, η πρότασή της απερρίφθη αδικαιολόγητα. Τι πραγματικά συνέβη;
– Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και δεν μου επιτρέπεται να σχολιάσω θέματα που αφορούν τους υποψήφιους επενδυτές. Οπως σας είπα και πριν, οι όροι είναι ξεκάθαροι. Οποιες προτάσεις εμπίπτουν στους όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας και εξασφαλίζουν τις καλύτερες προϋποθέσεις και οφέλη για τη χώρα, γίνονται αποδεκτές. Με απόφασή του, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου ενέκρινε για το επόμενο και τελευταίο στάδιο του διαγωνισμού και τα πέντε εταιρικά σχήματα που υπέβαλαν ενδεικτικές προσφορές.
– Πόσο αρνητικός είναι ο ρόλος του «ρίσκου της δραχμής» στην προσπάθειά σας;
– Είναι πολύ αρνητικός, ίσως ο πιο σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας που κρατά μακριά τους επενδυτές, Ελληνες και ξένους.
Παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας καμία οικονομική δραστηριότητα δεν είναι κορεσμένη και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες χώρες είναι πολλά και σημαντικά, όσο η δαμόκλειος σπάθη του ρίσκου της δραχμής παραμένει πάνω από τα κεφάλια μας δεν θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε επενδυτικά κεφάλαια.
Είμαι βέβαιος ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό του ΟΠΑΠ, αλλά και αυτών που υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, θα ήταν μεγαλύτερος εάν δεν υπήρχε το «ρίσκο της δραχμής». Ωστόσο, οι συνθήκες βελτιώνονται συνεχώς στις διεθνείς αγορές, καθώς η χώρα μας ανακτά σταδιακά την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Αυτό στην ουσία εξηγεί την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να ξαναδώσει μια ευκαιρία σε αυτές τις εταιρείες που είχαν προεγκριθεί να συμμετάσχουν στη διαδικασία του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, αλλά επέλεξαν να μην υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές την κρίσιμη για τη χώρα περίοδο του περασμένου Νοεμβρίου.
– Γιατί δεν έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον μεγάλοι δυτικοί «παίκτες» για τις αποκρατικοποιήσεις;
– Παρότι τα προγνωστικά για το μέλλον της χώρας μας είναι πολύ αισιόδοξα σήμερα απ’ ό,τι πριν από τρεις μήνες, το επιχειρηματικό κλίμα, η χαμηλή ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας, η μεγάλη διαφθορά, η γραφειοκρατία και η βραδεία απονομή δικαιοσύνης, αποτελούν τους πιο σημαντικούς ανασταλτικούς παράγοντες που κάνουν αρκετούς ξένους επενδυτές να μη θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί δυτικοί «παίκτες» στους διαγωνισμούς μας και εκτιμώ ότι η συμμετοχή τους θα αυξάνεται όσο καταγράφουμε επιτυχίες στο έργο μας. Αλλωστε, η προσπάθειά μας θα κριθεί από το πόσο συστηματικά και μεθοδικά κάνουμε τη δουλειά μας. Είναι περισσότερο ένας μαραθώνιος παρά ένας αγώνας ταχύτητας, αν και είναι σαφές ότι οφείλουμε να κινηθούμε γρήγορα. Καθεμιά επιτυχημένη αποκρατικοποίηση, ανεξάρτητα από το μέγεθός της, θα ενισχύει το κύρος μας ως επενδυτικού προορισμού. Η εμπιστοσύνη των αγορών θα κερδηθεί με πολλά και σταθερά βήματα. Οχι με πυροτεχνήματα.
http://news.kathimerini.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου