http://www.opap-tavros-store.gr/wp-content/uploads/2012/10/opap.jpg"Αγώνα δρόμου" για την εκποίηση των "φιλέτων" που κατέχει, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το Ελληνικό Δημόσιο, πραγματοποιεί η ελληνική κυβέρνηση, καθώς οι εντολές της τρόικας για επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι σαφείς. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης "τρέχει" προκειμένου να καλυφθεί ο φετινός στόχος εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις, ύψους 2,6 δισ. ευρώ, ούτως ώστε να μη χρειαστεί να λάβει αντίμετρα, σε περίπτωση μη επίτευξής του. Στο "κάδρο" του ΤΑΙΠΕΔ... μπαίνουν ΟΠΑΠ, ΔΕΠΑ, Ελληνικό και "Ελ. Βενιζέλος" για το προσεχές διάστημα, με τους ενδιαφερόμενους να δίνουν "μάχη" στο προσκήνιο, αλλά κυρίως στο παρασκήνιο, για να λάβουν σε τιμή ευκαιρίας τα όσα απλόχερα... προσφέρει η κυβέρνηση Σαμαρά, με τις ευλογίες της τρόικας.

ΟΠΑΠ

Πρώτος στο "καλάθι" είναι ο ΟΠΑΠ, με τις προσφορές που πραγματοποιήθηκαν για το 33% των μετοχών του μαζί με την ανάληψη του management να αναμένεται να "ανοιχθούν" μέσα στις επόμενες ημέρες. Τα υποψήφια δύο σχήματα είναι οι Emma Delta και Third Point, ενώ το συνολικό τίμημα (πώληση μετοχών και premium για το management) αναμένεται να φτάσουν το πολύ στα 900 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ήτοι λίγο πάνω από τα κέρδη που παρουσίασε ο Οργανισμός το 2012.
Όσο για το ιστορικό των προσφορών, η Emma Delta (επενδυτικό κεφάλαιο το οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία Emma Delta Management Ltd. με κύριους μετόχους τους Jiri Smejc του τσεχικού Fund PPF, με 66,7%, και Γιώργο Μελισσανίδη, με 33,3%) ήταν η μοναδική μέχρι την τελευταία στιγμή που εμφανίστηκαν οι Αμερικανοί της Third Point. Να σημειωθεί ότι ο επικεφαλής Daniel Loeb εμφανίζεται θετικός για τις προοπτικές της Ελλάδας, καθώς συμμετέχει και σε άλλους διαγωνισμούς του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, κυρίως μέσω της επενδυτικής εταιρείας ακινήτων Dolphin Capital, στην οποία είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος.
Πάντως, πληροφορίες ανέφεραν συζητήσεις της Third Point με την Intralot για συμμετοχή στο ενιαίο σχήμα, με τη δεύτερη να εκδίδει ανακοίνωση διάψευσης . Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο σχήμα της Emma Delta φέρεται να συμμετέχει ο πολυεθνικός κολοσσός Lottomatica με ποσοστό της τάξεως του 10%, ενώ με μικρότερο ποσοστό εντάχθηκε και ο όμιλος του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου. Υπενθυμίζεται πως ο τελευταίος συμμετείχε αρχικά στην κοινοπραξία υπό τη γερμανική Gauselmann και την ισραηλινή Playtech.
Οι εν λόγω προσφορές πρόκειται να αποσφραγιστούν στην επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου κι αφού αποφασιστεί προηγουμένως η εγκυρότητα των δύο προσφορών, με βάση τις εισηγήσεις των συμβούλων. Κατά πληροφορίες, το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα συνεδριάσει τη Δευτέρα προκειμένου να αποφασίσει για τον πλειοδότη ώστε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.

Το προφίλ των εταιρειών

Το Third Point αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά κεφάλαια των ΗΠΑ, με υπό διαχείριση πάγια ύψους 10,1 δισ. δολαρίων στο τέλος του 2012. Στην Ελλάδα έγινε γνωστό έπειτα από την απόφασή του να τοποθετηθεί σε ελληνικά ομόλογα ενώ ήταν εν πλήρει εξελίξει η ελληνική κρίση, κίνηση που απέφερε στο fund κέρδη της τάξης των 500 εκατ. δολαρίων. Η Third Point συμμετέχει, μεταξύ άλλων, με σημαντικά ποσοστά σε εταιρείες όπως η Yahoo, η Apple Inc και η Murphy Oil Corp. Πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στη δημιουργία hedge fund (Third Point Hellenic Recovery Fund), που θα επικεντρώνεται στην αγορά assets στην Ελλάδα.
Το PPF... "απασχολείται" στον τομέα των private equity funds, με επενδύσεις σε τράπεζες, ασφάλειες, real estate, ορυχεία κ.ά. Διαθέτει assets (περιουσιακά στοιχεία) συνολικής αξίας 14,3 δισ. ευρώ, ενώ πραγματοποιεί επενδύσεις σε Ρωσία, Κίνας, Ινδία και Βιετνάμ. Έχει επίσης καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά για τον ΔΕΣΦΑ μαζί με τη ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ, ενώ κατέχει ποσοστό στην Πειραιώς.

Αεροδρόμιο "Ελ. Βενιζέλος"

Έντονο ενδιαφέρον Κινέζων επενδυτών για τον αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» δείχνει η δεύτερη, σε διάστημα μόλις ενός μήνα, έλευσή τους στη χώρα μας, όπου και συναντήθηκαν με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, αλλά και τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα. Πρόκειται για τους κινεζικούς όμιλους Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management, που θεωρούν τη χώρα μας "δίοδο" στη γηραιά ήπειρο, καθώς μετά την παρουσία τους στο λιμάνι του Πειραιά, την οποία θέλουν να ενισχύσουν, επιδιώκουν να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία και στο μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο, χωρίς να βγάζουν από το... μυαλό τους και τα περιφερειακά.

Οι προθέσεις και η Hochtief

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, επικεφαλής της κοινοπραξίας είναι η εταιρεία του αεροδρομίου του Shenzhen, η οποία διαχειρίζεται ένα ταχέως αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο της Κίνας, με κίνηση που προσεγγίζει τα 30 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση, ενώ διακινούνται 828 χιλιάδες τόνοι εμπορεύματα. Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι το 5ο της Κίνας σε αριθμό επιβατών και το 4ο σε εμπορευματική κίνηση.
Πρόθεση των Κινέζων επενδυτών είναι να εξασφαλίσουν και το ποσοστό που κατέχει σήμερα η Hochtief. Σίγουρα, η εξέλιξη αυτή συνδέεται άμεσα με την κίνηση της Hochtief, στις αρχές της εβδομάδας, να βγάλει τον αερολιμένα Αθηνών εκτός της ομάδας αεροδρομίων τα οποία βρίσκονται υπό τη διαχείρισή της και έχει θέσει προς πώληση. Η ύπαρξη αγοραστή ο οποίος έχει εκδηλώσει το έντονο ενδιαφέρον του για την αγορά του ΔΑΑ δεν πέρασε απαρατήρητη από την εταιρεία, η οποία έχει στο χαρτοφυλάκιό της ποσοστό 40% του μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου της Αθήνας.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του αερολιμένα είναι περίπλοκη, καθώς περιλαμβάνει την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, η οποία λήγει το 2026, την πώληση τμήματος ή του συνόλου της συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ, που ανέρχεται στο 55%, αλλά και την πώληση μέρους ή όλης της συμμετοχής της Hochtief.

Ελληνικό

Καθυστερεί η κατάρτιση του στρατηγικού σχεδίου αξιοποίησης (master plan) του Ελληνικού, με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να ανακοινώνει παράταση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών, με νέα ημερομηνία την 29η Οκτωβρίου, εν μέσω αντικατάστασης του προέδρου της "Ελληνικό Α.Ε." κ. Πολλάλη, λόγω διαφωνιών του με το σχέδιο. Για τη σύνταξη του master plan, οι τέσσερις όμιλοι που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση, ήτοι η Qatari Diar από το Κατάρ, η βρετανική London & Regional Properties, η ισραηλινή Elbit και η Lamda Developement του ομίλου Λάτση καλούνται να... δράσουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.

ΔΕΠΑ

Αναφορικά με τη ΔΕΠΑ, υπάρχει έντονο ρωσικό ενδιαφέρον, αλλά υπάρχουν προβλήματα. Ειδικότερα, κυρίως οι Ρώσοι (Sintez και Gazprom) επιμένουν να μειωθεί ή να φύγει εντελώς η ρήτρα που υπάρχει στην προκήρυξη, ότι, σε περίπτωση ματαίωσης του deal από τρίτο παράγοντα, χάνεται το σύνολο της εγγυητικής που έχει δοθεί, καθώς φοβούνται πως η Κομισιόν μπορεί να "μπλοκάρει" τη διαδικασία, αφού Ουάσιγκτον και Βρυξέλλες δεν φαίνεται να... επιθυμούν την εμπλοκή τους.